April 20, 2014

Apa saya dapat dengan join SHAKLEE?

Assalamualaikum..

Salam petang sume.. Ade yang tengah ngantuk n tahan ngantuk ke? Alhamdulillah, pas ambik cinch tea pagi tadi, xde rase mengantuk lagi setakat ni. Aktif ade la.hihi. Bese la, nk kurus ni, kene banyak bergerak kan?

Berbalik pada tajuk entry ni. Apa saya dapat lepas join shaklee?

Bisness shaklee merupakan MLM, tetapi ianya MLM yg patuh syariah. Bukan MLM yg skim cepat kaya dan bukan jugak MLM yg tarik, tarik, tarik dan paksa orang join. BIG NO pada MLM yg amalkan bisness sedemikian.

Apa yg saya dapat adalah:

Ni teori saya reka sendiri.

Selain daripada apa yg Shaklee bagi iaitu 3C [Cash, Car Bonus & Conference], teori diatas jugak saya dapat dengan join shaklee. 

1. B - Bantu, Bonus.
♡ Bisness shaklee bukan hanya untuk BANTU diri saya sendiri, tapi Bantu orang lain juga. Ia juga BONUS bagi saya bila saya bantu diri saya, automatik saya bantu orang lain jugak.
♡ CONTOH: Dalam sibuk nak tingkatkan kesihatan sendiri, saya bantu untuk tingkatkan kesihatan orang lain juga. Bonusnya adalah, win win situation.
♡ Contoh 2: Saya nk capai BONUS tertentu dalam shaklee, bile dah dapat, automatik saya bantu anak2 buah saya capai bonus tertentu jugak, malah lebih lagi.

2. I - Ilmu, Impian.
♡ Selepas join shaklee, banyak ilmu saya belajar n dapat. Bukan hanya ilmu marketing untuk bisness tapi ilmu akhirat. Sebelum ni, amalan rohani memang low n boleh cakap 0, tapi bile dah join shaklee, amalan rohanilah yang ditekankan. Alhamdulillah, semakin meningkat & berusaha Istiqamah. INSYAALLAH.
♡ Selepas join shaklee jugak saya boleh berImpian. Maksud saya, IMPIAN Besar dan bukan sekadar angan-angan. Ada beza, impian & angan2. IMPIAN tu apa yg kita tulis dan gambaran secara visual kita nak jadi macam mana. Angan2 tu hanya bermain2 di minda dan ianya akan berlalu pergi. Alhamdulillah, saya mempunyai impian dan akan capai impian tersebut dalam beberapa tahun je lagi. INSYAALLAH. Impian untuk diri sendiri & impian orang lain jugak.

3. S - Support Group & Sharing.
♡ Alhamdulillah, saya join shaklee dalam group yang betul dan support group yang kuat. Alhamdulillah, saya dapat tepis minda2 negatif bile ada dalam support group yg berminda positif. Dengan support group ni lah, saya dapat tepis kata2 negatif yang mana, aku boleh buat shaklee sendiri n sorang2. Memang SALAH sama sekali tanggapan mcam tu. Sebab tu pentingnya support group kerana kita nak berjaya kita xboleh bersendiri tapi berkumpulan. Dengan adanya kumpulan yg positif, kite automatik akan bergerak ke arah prositif.. Dan yang bestnya, bukan hanya fokus kat diri kita je nk berjaya, tapi automatik kita tarik org lain untuk berjaya sama-sama dengan kita. Best kan?
♡ Sharing. Bisness shaklee ni, bukan berkonsepkan selling, selling, jual, n jual. TETAPI berkonsepkan Sharing, sharing, kongsi & kongsi. Kita kongsi kebaikan produk shaklee, bukan hanya nk jual semata-mata. Win win situation kan? Orang dapat tingkatkan kesihatan, kita dapat pahala sebab berkongsi dan bantu mereka menambah nilai dalam hidup mereka. Kesihatan merupakan nilai hidup yang paling penting tau.



4. M - Mentor, Motivasi
♡ Mentor juga penting dalam bisness ni. Mentor merupakan role model dan menjadi ikutan. Alhamdulillah, saya telah memilih mentor yg baik untuk dijadikan role model dan mentor saya banyak bantu saya dan banyak berikan sokongan. Alhamdulillah, thanks mummy & nanny. Kalau kite down, ke xtau jalan, sesat jalan ke, mentor la kita cari dulu. Mentor yg akan guide kita n tunjuk jalan kat kita. Kalau kite pilih mentor yg salah, jalan salah la yg die tunjuk, kalau x bernasib baik, x tunjuk jalan langsung. Jadi, hati2 lah memilih mentor.
♡ Motivasi penting untuk buat sesuatu bisness. Bila asyik duk dengar suara halus dalam diri, bile la nak ade motivasinye. Dahtu, suara halus bagi kata2 negatif, memang xjalan langsung. Mentor la yg bagi motivasi kt kita supaya kita berada di jalan yg betul. Mentor pun nk jaga anak ramai, jadi pandai2 la luangkan masa untuk naikkan semangat dan motivasi. Motivasi boleh dapat dengan berbincang dengan mentor, hadir kelas, coaching dan aura magic untuk naikkan motivasi yg down nk cecah lantai dah. Alhamdulillah, leader2 shaklee yang hebat2 xpernah kedekut nk coaching n bagi motivasi, atas kite nk hadir ke x n nak dengan cakap leader ke x n nk buat ke x ape yg leaders suruh.

Dan semua2 yg saya dapat ni, semua dengan izin Allah. Allah bukakan hati saya nk try shaklee, nk join shaklee n jumpa mentor yg hebat, semuanya atas kehendak Allah. Allahuakbar, Alhamdulillah.

Semua2 ni saya dapat lepas saya join shaklee. Dulu xambik port pun pasal motivasi, mentor, impian tu sume. Ye la kan, dulu fokus belajar sebab nk ilmu bagi lulus exam je. Tapi mmg lulus la exam tu, ilmunye, xtau ke mane. Seriously saya pernah pkir mcam tu sampai minda asyik sebut tu je sebab mmg dah set kan dari awl lagi. Allahuakbar, ceteknye ilmu saya dulu. Alhamdulillah, sekarang dah banyak belajar n masih terus belajar sampai bile2 akan terus belajar.

Dah panjang lebar bercerita. Sampai sini je dulu ye saya nk share tentang tajuk ni. Jumpe di lain entry pulak.

Salam ukhwah.
Syidah nur 0199877468

No comments: