May 18, 2014

Macam mana nk atasi alahan ketika hamil

Assalamualaikum..

Bertemu lagi kita.. Entry lepas kita dah study pasal alahan kan. Sila baca di sini ye. Sekarang kita cari penyelesaian untuk masalah ni pulak.

Sumber: en.gugel

Penat kan asyik ke toilet nk luahkan apa yg baru di makan. Makan sikit je dah "terpaksa" buang balik.. sampai lembik, kalau boleh nk "berkampung" kat toilet sebab x tahan sangat. Pernah tak rasa macam tu? Saya, muntah biasa pun, dah tak larat, saya tak dapat bayangkan lau alahan mengandung yang muntah dengan kerap.. kesiannya.. 

Meh, kita tengok apa tips untuk atasi masalah ni ye. Ibu2 di luar sana, amalkan tips ni tau untuk atasi alahan teruk tu k. Jangan biarkan aje..

Tips untuk atasi muntah & loya ketika hamil: 
  1. Boleh makan Cracker ataupun makanan ringan kesukaan anda sejurus bangun dari katil. Ini akan bantu menyerap asid perut & bantu simpan tahap gula dalam darah anda daripada terlalu rendah. 
  2. Cuba makan makanan ringan setiap 2 jam sepanjang hari anda untuk memastikan perut anda tak kosong dari mengisi asid yang mencetuskan rasa loya.
  3. Jangan lupa snek sebelum tidur anda. Ia merupakan salah satu cara mengatasi muntah.
  4. Makan makanan yang boleh mencegah muntah dan loya seperti buah Avocado, Protin, Keju, Susu, Yogurt, Mentega, Kacang disapu pada cracker & roti, Pasta dan Lain-lain. (Pilih makanan yg dapat anda makan).
  5. Legakan perut dengan memakan makanan berhalia. Hidu lemon / minum jusnya, ini boleh bantu meneutralkan asid yang terdapat dalam perut.
  6. Sekiranya rasa loya, makan asam bagu mengurangkan rasa loya.
  7. Elakkan makan makanan yang boleh mencetuskan muntah seperti makanan berminyak, kafein, makanan manis seperti gula, coklat, kek & laon-lain.
  8. Minum 10 gelas air sehari untuk menggantikan bendalir badan yang hilang & juga mengelakkan sembelit.
  9. Elakkan meminum sejumlah besar air masak / minuman lain semasa makan.
  10. Ambil vitamin pranatal anda selepas makan / sebelum tidur.
  11. Memakai pakaian yang menyejukkan & selesa. Ini kerana perubahan hormon ibu hamil menyebabkan badan berasa panas yang boleh mencetuskan perut rasa mual. Dalam masa yang sama, elakkan pergi ke tempat yang hangat & sesak. 
  12. Jauhkan bau-bau yang tak menyenangkan yg boleh menyebabkan anda muntah. 
  13. Anda boleh cuba menarik nafas panjang. 
  14. Tidur untuk mengelakkan keloyaan. 
  15. Berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan pil mencegah muntah sekiranya mengalami rasa loya yang teruk.
Sumber: http://www.babycenter.com.my/a1048966/loya-dan-muntah-semasa-mengandung

Anda juga boleh mencuba supplement SHAKLEE untuk menghilangkan rasa loya & muntah semasa hamil. Sekiranya anda tak mengambil vitamin shaklee semasa kehamilan, anda boleh mencuba 2 vitamin ni untuk atasi masalah alahan( muntah & loya) yang teruk.

1. PERFORMANCE DRINK


♢ Meningkatkan Daya Ketahanan Badan ~ Memberikan tenaga kepada otot & sel dengan cepat & menggantikan air yg hilang.

♢ Membekalkan Tenaga & Daya Ketahanab Fizikal ~ Ia mengimbangi & membekalkan elektrolit dalam tubuh & mengimbangi metabolism air dalam tubuh. 

♢ Mencegah Penyahhidratan ~ Mengurangkan kehausan, mencegah penyahhidratan, melembapkan kulit & kelihatan muda. 

♢ Mengekalkan paras gula ~ Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula dalam darah yang penting bagi tenaga otot & percepatkan sembuhan akibat kecedaraan otot.

2. PEPPERMINT GINGER PLUS


♡ Pudina ~ Melegakan otot perut, ia mempunyai kesan penenang. Bantu dalam penghadaman, mabuk laut/ darat, bantu legakan gastrik, pedih hulu hati & cirit birit. Melegakan kesa 2 sampingan seperti muntah & kehilangan selera makan. Perasaan sejuk & menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yg jelas & tetap fokus.

♡ Halia ~ Merangsang rembesan enzim Salvia untuk pencernaan makanan. Ia melegakan ketidakselesaan perut & usus, sakit haid, loya & mual angin ketika mengandung, selepas melahirkan anak ( semasa pantang). 

♡ Pokok Adas (fennal) ~ Orang-orang Eropab mengambil biji adas selepas makan untuk menghilangkan kembung perut. Ia melegakan sakit perut, melegakan gejala flu & juga bantu dalam masalah alergi pada saluran usus.

♡ Cekur manis (anise) ~ Digunakan orang2 Mesir purba. Ia melegakan masalah pencernaan & gejala kesakitan haid, batuk & kahak. Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yg menyebabkan sakit kulit yg biasa, melegakan haba di musim panas & lembap, memberi peredaran tenaga di dalam badan & lembit pada perut. 

Nah, testimoni sekali.hihi.. 

Semoga bermanfaat.. & selamat mencuba..

Hubungi saya, wakil pengedar shaklee yg sah untuk sebarang pertanyaan tentang produk shaklee.


No comments: